بیزینس کوچینگ به شما کمک میکند تا ببینید امروز در چه جایگاهی قرار دارید، میخواهید در آینده به چه جایگاهی برسید و برای رسیدن به این جایگاه چه اقداماتی باید صورت دهید.
فرآیند کوچینگ کسب و کار 4 مرحله دارد؛
• اولین گام در بیزینس کوچینگ مشخص کردن هدف است.
• سپس باید در پی یافتن نقاط قوت و نقاط قابلبهبود کسبوکارتان باشید تا به چشمانداز واضحتری از رشد سازمان و نیازهای آن دستیابید.
• حال باید برنامهای طراحی کنید و ببینید برای رسیدن به اهدافتان چه اقداماتی صورت دهید.
• در پایان میبایست میزان پیشرفتتان را درراه رسیدن به هدف ارزیابی کنید.
بیزینس کوچ و صاحب کسبوکار طبق یک برنامه منظم با یکدیگر ملاقات میکنند تا؛
• تمامی تکالیف یا توافقهایی که در جلسه پیش تعیینشده بررسی شود.
• اهداف و آرمانهای صاحب کسبوکار برای خودش و تجارتش در دوره بعدی کوچینگ مشخص شود.
• برنامهای برای محقق شدن اهداف در دوره بعدی کوچینگ طراحی شود و ببیند چه اقداماتی باید صورت بپذیرد.
• بین کار و زندگی تعادل و توازن برقرار شود.
روند بیزینس کوچینگ
بیزینس کوچینگ فرآیندی کاملاً سفارشی است که با در نظر گرفتن عوامل اصلی زیر طراحیشده است:
• ذهنیت کارآفرین
• توانایی پذیرش ریسک سهامدار
• قابلیت سازمان
• چشمانداز و اهداف سازمان
• جانشینی سازمان
عوامل فوق به بسیاری از سؤالات پاسخ میدهند که بهراحتی به طراحی روند اصلی کوچینگ کمک میکنند و به تعیین مسیری که میخواهیم برای سازمان تعیین کنیم، کمک میکنند.
روند مربیگری 5 مرحلهای:
• ارزیابی وضعیت فعلی، تجزیهوتحلیل شکاف، چه چیزی باید حل شود؟
• تعیین ماتریس هدف، به کجا برسیم؟ نقطه عطف نهایی، تعریف چشمانداز
• برنامه عملیاتی، چگونه میتوان به آن دست یافت؟ چه مراحل متوالی باید انجام شود؟ چگونه میتوان به چالشهای مسیر رسیدگی کرد؟
• استراتژی، چه کسی و تا چه زمانی انجام خواهد داد؟ توانمندسازی تیم، اقتدار، مسئولیتپذیری.
• دستیابی به هدف، به کجا و چه زمانی رسیدید؟ عملکرد را تحلیل کنید.
اهداف ساده، قابلدستیابی و قابلاندازهگیری تعیین کنید.
یک قدم حرکت کنید و بهطور مداوم پیشرفت کنید.
مراحل بیزینس کوچینگ
بیزینس کوچینگ از ابتدا تا انتها یک فرایند سازمانیافته را دنبال میکند.
هر مرحله جنبههای مختلف مربیگری را در بر میگیرد و روند کار میتواند متناسب با نیاز مشتری و سبک مربیگری شخصی شما تنظیم شود.
روندی که برای مربیگری خود ایجاد میکنید نیازی به مطابقت با قالبی ندارد که در این مقاله آورده شده است، اما میتوانید بهعنوان راهنمای خود استفاده کنید.
به یاد داشته باشید، این مراحل یک طرح کلی نیستند که شما ملزم به دنبال کردن آن باشید. تغییرات ایجادشدهای وجود دارد، و شما باید درجاتی از انعطافپذیری را در طراحی فرآیند مربیگری خود در نظر بگیرید.
1. آمادهسازی:
آمادهسازی شامل برنامهریزی و بخشی از فرآیند است.
در این مدت، شما به مشتری، اهداف او، تجارت و یا صنعتی که بخشی از آنها هستند و تواناییهای خود نگاه خواهید کرد.
شما باید از این زمان برای آمادهسازی کافی خود برای هر چیزی که ثابت میکند مانعی در حین مربیگری است، استفاده کنید.
در مورد مربیگری و مشتری خود سؤال کنید و به این فکر کنید که چه چالشهایی پیش میآید. کارها همیشه طبق برنامه پیش نخواهند رفت.
2. قرارداد:
مرحله قرارداد در مراحل مربیگری نکتهای است که در آن میتوانید تمام جزئیات روابط خود را صاف کنید.
این نقطهای است که در آن شما و مشتری در مورد جنبههای رسمی مربیگری، ازجمله هرگونه مدارک و جنبههای مالی مراحل کار، به توافق میرسید.
موارد زیر در این مرحله مشخص میشود:
چه کسی در کوچینگ شرکت میکند؟
تعداد افرادی که در کوچینگ شرکت خواهند کرد، بر نحوه تنظیم جلسات، هزینه و میزان کار شما بهعنوان مربی تأثیر میگذارد.
اطمینان از اینکه آخرین شمار شرکتکنندگان را دارید، میتواند بعداً از پیچیدگی بیشازحد مسائل جلوگیری کند.
هرکس چه نقشها و مسئولیتهایی دارد؟
وقتی تعداد مشخصی از شرکتکنندگان را در اختیار گرفتید، میتوانید تعیین کنید که هر یک از آنها چه نقشی خواهند داشت.
به همین ترتیب، در قرارداد شما تعیین میکنید هر شرکتکننده چه مسئولیتهایی را بر عهده داشته باشد.
مدتزمان هر جلسه چقدر است؟
بهطور خاص، هر جلسه جداگانه چه مدت طول میکشد و هر برنامه چه مدت طول میکشد؟
بخشی از کوچینگ همه در یک گروه هستند و بهصورت عمومی برگزار میشود و بخشی دیگر ایجاد برنامهای برای کوچینگ اختصاصی هر فرد بهطور جداگانه است.
اهداف و موضوعات چیست؟
چرا مشتری به بیزینس کوچینگ نیاز دارد یا میخواهد؟ اگر دلیل محکمی در پشت آن نباشد، هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
3. جلسه شروع:
جلسه شروع در دوره مربیگری، که طولانیترین جلسه خواهد بود، برای ایجاد لحن در بقیه جلسات طراحیشده است.
در این مدت، شما باید روی ایجاد رابطه بین خود و مشتری کار کنید.
یک رابطه ضعیف باعث ایجاد مشکل در مربیگری میشود و انجام هر کاری را دشوار میکند.
مشتری شما باید بتواند به شما و شما به او اعتماد کنید.
جلسه شروع اغلب فرصتی برای شکلگیری و تقویت اعتماد لازم در روابط شما با مشتری است.
4. جلسات منظم:
جلسات مربیگری منظم شما باید شامل یک روال مشخص باشد که میتوانید در طول جلسه شروع با مشتری خود در این رابطه صحبت کنید.
به دلیل تداوم، هر جلسه باید شامل برخی اشتراکات بین همه جلسات باشد.
منابع:
1. https://alimeschi.com/what-is-business-coaching/
2. https://www.valueaddedcoaching.com/blog-business-coaching-process.html#:~:text=The%205%20Step%20coaching%20process,the%20final%20milestone%20%E2%80%93%20The%20Vision
3. https://www.universalclass.com/articles/business/the-process-of-business-coaching.htm
Leave a reply