رابطه دمای موتور با مصرف سوخت

ذهنیتی از موتور پیکان و موتورهای قدیمی وجود دارد که اگر دمای موتور از 80 درجه سانتی گراد بالاتر رود برای موتور خطر جدی دارد و باید این دما کاهش یابد.  این ذهنیت باعث شده رانندگان امروزی نیز برای خودروهای خود در فصل گرما و در حین استفاده از کولرخودرو و به تبع آن بالارفتن سریع دمای موتور به بالای90 درجه متوسل به انجام راه هایی برای کاهش این دما شوند. متاسفانه تعمیرکاران نیز به مضرات آن توجه کافی نداشته و با انجام روش هایی نظیر حذف ترموستات از مدار سیستم خنک کننده، اضافه کردن یک حسگر به رادیاتور برای فعال کردن پروانه های خنک کننده در دمای نزدیک به 75 درجه، یک سره کردن دور فن ها برای روشن شدن در دور بالا، سری کردن یک مقاومت نزدیک به 100 اهم با حسگر سیستم خنک کننده تا فن ها در حدود 10 درجه پایین تر فعال شوند و بسیاری موارد دیگر، همگی باعث می شوند تا دمای آب موتور پایین نگه داشته شود، غافل از این که این روش ها نه تنها هیچ سودی برای موتور ندارد بلکه باعث صدمه جدی به موتور در درازمدت و مصرف سوخت بالا می شوند

خودروهای امروزی اصطلاحا به خودروهای گرمادوست معروف هستند و موتور آن ها با توجه به طراحی و آلیاژ خاص به کار رفته به راحتی توانایی تحمل دماهای بالای 100 درجه را دارند.هدف از این طراحی عالوه بر جلوگیری ازساییدگی سیلندر و بالا بردن توان موتور، کاهش چشم گیر مصرف سوخت است، به طوری که در دمای بالا، خام سوزی سوخت به کم ترین میزان می رسد. با استناد به اعداد ارایه شده در جدول زیر رابطه بین دمای موتور با سایر پارامترهای اصلی موتور به خوبی مشخص می شود.

ایسیو نصب شده در این خودروها در دمای بالا به دلیل احتراق کامل سوخت به انژکتورها فرمان پاشش سوخت کم تر را میدهد. جالب این جاست که در اکثر خودروهای نسل جدید تا دمای 85 درجه، ترموستات هنوز بسته مانده و بعد از این دماست که ترموستات شروع به باز شدن می کند و تا دمای حدود 90 درجه فن ها خاموش هستند و بعد از این دماست که فن ها با دور پایین شروع به کار می کنند. تا دمای نزدیک 105 درجه موتور با دور فن پایین خنک می شود. اگر دمای موتور به هر دلیل به بیش از 105 درجه افزایش یابد فن با دور بالا شروع به خن ک کاری موتور می کند @diagcarman و چنان چه موفق به کنترل دمای موتور نشود به محض افزایش دما کلیه هشدار های سیستم ایمنی موتور فعال شده و چراغ های هشدار STOP روشن می شود که در این صورت باید سریعا توقف کرده و نسبت به عیب یابی موتور توسط افراد متخصص اقدام کرد. نکته پایانی این که وقتی از کولرماشین استفاده می کنید دور بالای پروانه رادیاتور زودتر فعال می شود؛ در این حالت، فشار گاز کولر تعیین کننده دور فن بالاست.

برای تقویت گاز کولر می توانید اسپری تقویت کننده گاز کولر از تاپیک کالا تهیه نمایید.

 

 

 

نرم افزار گرامرلی