در رقابت جک S5 و کیا اسپورتیج کدامیک برنده است؟

جک S5 یک شاسی‌بلند شهری اهل چین است که شرکت جک در سال 2015 به بازار عرضه کرد. ازآنجاکه تخصص اصلی شرکت جک طراحی و ساخت کامیون‌های سبک بود. هنگامی‌که صاحبان این شرکت تصمیم گرفتند که خودروهای سدان و کراس‌اوور را به خط تولید خود اضافه کنند، کوتاه‌ترین راه برای قرار گرفتن در فهرست پرفروش‌ها را کپی‌برداری یافتند. ازاین‌رو به‌وضوح می‌توان دید که جک S5 نسخه‌ای کپی‌برداری شده از هیوندای توسان است. در حال حاضر شرکت کرمان‌موتور نمایندگی و ارائه خدمات جک S5 را در کشور ما بر عهده دارد. کراس‌اوور دیگری که قصد داریم راجع به آن صحبت کنیم، کیا اسپورتیج است که در سال 1993 به بازار خودرو معرفی شد. آخرین نسل کیا اسپورتیج یا نسل چهارم آن در سال 2016 وارد بازار شده و به لطف طراحان آلمانی توانست موفقیت خوبی را به دست آورد. در حال حاضر شرکت اطلس‌موتور نمایندگی این خودروی کره‌ای را بر عهده دارد.

مقایسه طراحی دو خودرو

با توجه به شباهت جک S5 با محصولات هیوندای می‌توان گفت که این خودرو ازنظر ظاهری چیزی کم ندارد. استفاده هوشمندانه از خطوط برجسته در نمای کناری در کنار چراغ‌ها و جلوپنجره‌ای که یادآور محصولات هیوندای است ظاهر خارجی موجهی به این خودرو بخشیده است. در نمای عقب نیز این خودرو با کپی‌برداری از آئودی توانسته وجهه ظاهری خود را حفظ کند.
هرچند که طراحی کیا اسپورتیج را نمی‌توان کپی‌برداری دانست اما این خودرو نیز در بخش‌هایی از ظاهر خود از خودروهای مطرح الهام گرفته است. استفاده از خطوط برجسته، چراغ‌های اصلی کشیده، مه‌شکن‌های چهارتایی و جلوپنجره بزرگ و لانه‌زنبوری در نمای جلویی ظاهری اسپرت به این شاسی‌بلند جمع‌وجور بخشیده است. به‌علاوه اتصال چراغ‌های عقب با یک نوار به یکدیگر و در نظر گرفتن دو خروجی اگزوز ظاهر متقارن و جذابی به نمای پشتی اسپورتیج بخشیده است.


در فضای داخلی جک S5 نیز رد پای هیوندای دیده می‌شود. هنگامی‌که وارد اتاقک این خودرو می‌شوید قرارگیری درست المان‌های داخلی حس خوبی به شما می‌دهد. همچنین استفاده از رنگ آبی در پشت آمپر و فرمان چند پره احساس سواری با یک خودروی لوکس را به شما می‌بخشد. در مقابل بهره‌گیری از شیوه‌های نوین طراحی و مواد مرغوب، کابین اسپورتیج را بسیار جذاب کرده است. ظاهر غربیلک فرمان و قرارگیری شیفترهای دنده در پشت آن در کنار طراحی نوین داشبورد و دسترسی راحت به کلیدهای کنترل، شکل اسپرت کیا اسپورتیج را در داخل کابین نیز حفظ کرده‌اند. بااین‌وجود فضاسازی داخلی چندان راضی‌کننده نمی‌رسد و مشکل حجم کم صندوق‌عقب که در نسل‌های قبلی اسپورتیج وجود داشت، همچنان به قوت خود باقی است. این مشکلی است که شاید در مرتبه‌ای ضعیف‌تر اما در کابین جک S5 هم وجود دارد.

امکانات رفاهی

در بخش امکانات رفاهی جک S5 نسبت به رقیب خود موفق‌تر ظاهر شده و با قرار دادن امکانات بیشتر در منوی خود توانسته از کیا اسپورتیج پیشی بگیرد. قرارگیری دکمه‌های کنترلی بر روی فرمان الکتریکی، تهویه مطبوع دو کاناله باقابلیت کنترل دستی یا خودکار، سیستم صوتی تصویری با شش بلندگو مجهز به GPS با ورودی‌های USB، AUX و iPad، قابلیت تنظیم صندلی راننده در هشت جهت، ایزوفیکس، گرم‌کن صندلی جلو، آینه‌های جانبی برقی تاشونده مجهز به گرم‌کن، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، سیستم الکترونیکی تنظیم هوای ورودی، سانروف برقی، حس‌گر دنده‌عقب و سیستم ورود و استارت بدون کلید ازجمله امکانات رفاهی جک S5 هستند.
در مقابل جک S5 آپشنال، کیا اسپورتیج با لیست کوتاهی از امکانات رفاهی قرار گرفته است. فرمان هیدرولیکی با قابلیت تنظیم دستی، سیستم تهویه مطبوع خودکار، CD چنجر شش عددی، تنظیم صندلی به‌صورت دستی، تنظیم برقی آینه‌ها، گرم‌کن آینه، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها با توجه به نور محیط، سنسور پارک عقب و کروز کنترل امکانات رفاهی هستند که کیا اسپورتیج در اختیار خریداران قرار داده است.

مقایسه فنی جک s5 با اسپورتیج

جک S5 با یک پیشرانه 2 لیتری که به یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک دو کلاچه متصل است، قادر به تولید نیرویی حداکثر تا 174 اسب بخار در 5200 دور بر دقیقه و گشتاوری برابر 265 نیوتن متر در 2000 دور بر دقیقه است. این نیرو که به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، می‌تواند باعث شتاب‌گیری جک S5 را تنها در 11.7 ثانیه شده و به این خودرو کمک کند که با حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت در راه‌ها قدم گذارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودروی چینی 7.7 لیتر در 100 کیلومتر و حجم باک آن 55 لیتر عنوان شده است.


در مقابل کیا اسپورتیج با یک پیشرانه 2.7 لیتری به مصاف رقیب آمده است که نیرویی برابر 175 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و گشتاوری تا 241 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه ایجاد می‌کند. این پیشرانه به یک گیربکس چهار دنده اتوماتیک تیپ ترونیک متصل است که نیروی تولیدی را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. کیا اسپورتیج به دلیل وزن سبک‌تر خود در 10.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسیده و می‌تواند تا سرعت 185 کیلومتر بر ساعت را مدیریت کند. حجم باک این SUV کره‌ای 65 لیتر بوده و معیارهای استاندارد آلایندگی یورو 4 را در خود دارد.

ایمنی

جک S5 با دریافت پنج ستاره ایمنی یوروانکپ توانست یک سر و گردن از سایر خودروهای چینی بالا بزند. استفاده از 4 ایربگ جانبی، راننده و سرنشین، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی، سیستم‌های ترمز و پایداری ABS، EBD و HBA و ترمزهای دیسکی در جلو و عقب این افتخار را نصیب این خودروی چینی کرده است. همچنین سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی و سنسور دنده‌عقب دیگر تجهیزات ایمنی جک S5 هستند.
در مقابل کیا اسپورتیج هم با کسب پنج ستاره ایمنی توانسته است در این بخش دوشادوش رقیب حرکت کند. از تجهیزات ایمنی به‌کاررفته در اسپورتیج می‌توان به هشت کیسه هوا، ترمز دیسکی جلو و عقب، سیستم‌های ترمز و پایداری ABS و ESP، قفل مرکزی با ریموت و ایموبلایزر اشاره کرد.

جمع‌بندی
مقایسه این دو خودروی ساخته دست چشم‌بادامی‌ها با ظاهری نسبتا اروپایی نشان می‌دهد که هر دو خودرو می‌توانند با توجه به اولویت‌های شما در خرید خودرو انتظارات شما را برآورده کنند. هر دو خودرو از ظاهر خوبی برخوردارند اما امکانات رفاهی بیشتر و پیشرانه سرحال‌تر جک S5 ممکن است آن را با اختلاف کم پیروز این مسابقه کند. امیدواریم در معرفی جک اس 5 و اسپورتیج در این مقاله موفق بوده و اطلاعات خوبی را به شما منتقل کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *